Cera trądzikową czy zła dieta? Jak zadbać o piękną skórę w kuchni

Trądzik kojarzy się najczęściej z problemami nastolatek, jednak w różnym stopniu zmagają się z nim kobiety w każdym wieku. Co ważne, trądzik u osób dorosłych jest zdecydowanie trudniej wyleczyć, więc do problemu należy podejść kompleksowo, analizując dokładnie prowadzony styl życia – łącznie z dietą. Wygląd zewnętrzny wpływa na dobre samopoczucie, dlatego walka z trądzikiem jest tak ważna dla poprawy nastroju i codziennego funkcjonowania.

Cera z problemami

Przyczyn problemów z cerą można doszukiwać się w wielu aspektach życia. W pierwszej kolejności analizujemy pielęgnację i sprawdzamy, czy jest ona prawidłowa. Bardzo szybko można zauważyć skutki działania źle dobranych kosmetyków, a jedyną prawidłową reakcją w tym momencie jest rezygnacja z danego produktu. Jest to jednak działanie jedynie doraźne.

Ogromna ilość kobiet zmaga się z trądzikiem przez wiele długich lat, poszukując przyczyny jego występowania, a jednocześnie starając się łagodzić objawy. Często te działania bywają daremne i nie przynoszą pożądanych skutków lub przynoszą je jedynie na krótki czas. Dietetyczka kliniczna, Roksana Środa zauważa, że przyczyn powstawania trądziku może być naprawdę wiele, a kluczem do sukcesu w jego wyleczeniu będzie holistyczne spojrzenie na problem.

Różne przyczyny trądziku

Do problemów z cerą w dużej mierze przyczyniają się zaburzenia hormonalne, jednak te powinny być analizowane przez odpowiedniego specjalistę i leczone zgodnie z wytycznymi. Sam proces leczenia powinien zostać oczywiście poprzedzony odpowiednimi badaniami i testami. Kolejną częstą przyczyną występowania trądziku i innych problemów z cerą jest zła dieta, którą również należy poddać wnikliwej analizie i dokładnie sprawdzić jej wpływ na kondycję swojej cery. Do najczęstszych przyczyn, powodujących zmiany na skórze, zaliczyć możemy wszelkiego typu nietolerancje pokarmowe oraz alergie na poszczególne produkty. Warto także sprawdzić, czy problem nie leży w chorych jelitach i stopniowo wzmacniać ich kondycję.

Roksana Środa, założycielka platformy MajAcademy i dietetyczka kliniczna podkreśla, że w każdym przypadku niesamowitym wsparciem będzie odpowiednia dieta, która wspomoże leczenie farmakologiczne. Walka kierunkowana na źródło powstania problemu w przypadku nietolerancji pokarmowych będzie polegać na eliminacji problematycznych produktów z diety. Z kolei w przypadku zmagania się z chorobami jelit koniecznie trzeba zadać o ich kondycję i prawidłowe funkcjonowanie. I tu również niezwykle ważną rolę odgrywa żywienie.

Wielowymiarowe korzyści z diety

W przypadku borykania się ze zmianami trądzikowymi najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie do swojego jadłospisu diety antyzapalnej. – Zmiany na skórze są najczęściej efektem toczącego się w organizmie stanu zapalnego, dlatego wdrożenie diety o charakterze antyzapalnym może przynieść zbawienny wpływ na leczenie trądziku. – podkreśla Roksana Środa.

Tym, co w szczególności wyróżnia dietę antyzapalną, jest dostarczanie do organizmu produktów, które wykazują działanie przeciwutleniające, a tym samy wspomagają leczenie przewlekłych stanów zapalnych. Kolejnym istotnym elementem diety jest ograniczenie lub zupełne wykluczenie z codziennego jadłospisu produktów wykazujących działanie prozapalne, gdyż niekorzystnie wpływają one i na zdrowie i na ogólne samopoczucie.

Najważniejszym celem diety antyzapalnej jest uzyskanie odpowiedniej proporcji spożywanych kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6, gdyż jedne mają działanie prozapalne a drugie przeciwzapalne. Warto także ograniczyć ilość mięsa, a zwiększyć spożycie produktów roślinnych. Do codziennej diety koniecznie trzeba wprowadzić owoce, zwłaszcza te w kolorze czerwonym i fioletowym, gdyż są one źródłem antyoksydantów. Na platformie zdrowotnej MajAcademy znajdziemy gotowe jadłospisy, które pomogą nam samodzielnie zadbać o prawidłowe żywienie i komponować zdrowe posiłki.

Produkty określone jako niewskazane w diecie antyzapalnej to w szczególności:

•          alkohol,

•          cukier,

•          słone przekąski,

•          fastfoody,

•          przetwory mięsne,

•          nadmiar soli.

Warto podkreślić, że unikanie powyższych produktów jest korzystne dla wszystkich, nie tylko osób przebywających na diecie.

Wprowadź zmiany na co dzień

Korzyści z wprowadzenia diety antyzapalnej mogą odczuć wszyscy, nie tylko osoby zmagające się z trądzikiem i innymi zmianami skórnymi, jednak dla nich jej efekty są szczególnie istotne. Dobrym sposobem jest stosowanie choć kilku produktów o właściwościach antyzapalnych w codziennej diecie, przy jednoczesnym unikaniu tych niewskazanych.

Wprowadzenie w diecie nawet drobnych zmian, może mieć niebywały wpływ na kondycję skóry, zwłaszcza jeśli zmiany te pozostaną z nami na dłużej. Dieta antyzapalna uznawana jest za jedną ze zdrowszych diet na całym świecie, tym bardziej warto stosować jej elementy dłużej. Wyjątkowość diety antyzapalnej polega także na tym, że nie jest to dieta restrykcyjna, której stosowanie zaleca się jedynie w krótkim okresie, dlatego może się stać się stałym elementem zdrowego życia.

O kosmetykach w Polsce

Branża kosmetyczna oferuje szeroki wachlarz produktów, w tym m.in. kosmetyki do pielęgnacji
skóry, włosów, jamy ustnej, perfumy czy kosmetyki kolorowe. Produkty te są dostępne w sprzedaży bezpośredniej, hurtowej, a także za pośrednictwem salonów piękności, salonów fryzjerskich czy centrów SPA.

Na każdym z etapów generowane jest zatrudnienie, tworzona jest wartość dodana, wypłacane są wynagrodzenia i odprowadzane są podatki. Łączne efekty ekonomiczne znacznie przewyższają efekty bezpośrednie. W niniejszym raporcie podjęto próbę ich oszacowania przy użyciu modelu przepływów międzygałęziowych, inaczej zwanego modelem Input-Output lub modelem Leontiefa. Model koncentruje się na powiązaniach i zależnościach między różnymi gałęziami gospodarki, dzięki czemu pozwala zbadać, w jaki sposób działalność danej gałęzi wpływa na rozwój pozostałych.

Polski rynek kosmetyczny to około 400 podmiotów – dużych firm międzynarodowych, dużych polskich graczy oraz średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw. Taka struktura zapewnia niezbędną różnorodność branży i stanowi o jej silnych podstawach.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł. Dzięki działalności przemysłu kosmetycznego polska gospodarka wytworzyła ponad 7 mld zł wartości dodanej, zapewniając miejsca pracy dla 43 tys. osób.

Polska jest szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej z liderów, stale powiększając też
nadwyżkę w handlu międzynarodowym. W najbliższych latach polska gospodarka powinna nadal się rozwijać, a wraz z nią branża kosmetyczna. Równocześnie rosła będzie zamożność społeczeństwa, co w konsekwencji oznacza wzrost popytu na produkty kosmetyczne. Zmieniać się będzie też struktura tego popytu – wzrośnie sprzedaż droższych wyrobów. Z kolei konsekwencją zachodzących w Polsce zmian demograficznych będzie wzrost zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla osób starszych. Takie impulsy na rynku krajowym zmieniać będą produkcję, a co za tym idzie – eksport.

Kontynuowany będzie trend migracji polskich producentów z rynków tanich na rozwinięte, dojrzałe rynki
o wysokiej marży. Kierunek rosyjski czy ukraiński będą tracić znaczenie na rzecz np. rynku belgijskiego.
Sukcesywnie wyczerpywać się będzie przewaga konkurencyjna branży kosmetycznej w Polsce opierająca się na niskich kosztach. Wzrost wynagrodzeń i kurcząca się liczba dostępnych pracowników wymuszą znalezienie innych przewag, m.in. poprzez zwiększenie inwestycji w badania i rozwój.

Kadry sektora należą do najlepszych w Europie. Jedynym zagrożeniem jest starzejące się społeczeństwo,
które może ograniczyć dopływ liczby pracowników wymaganej do zaspokojenia rosnących potrzeb branży.

Kosmetyki to jedna z intensywniej regulowanych branż na poziomie Unii Europejskiej. Zharmonizowane
przepisy ułatwiają konkurencję, ale ich częste zmiany wymagają znaczącego wysiłku w dostosowanie, drenując kapitał na inwestycje rozwojowe.

Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.

Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.

Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.

Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in.
niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *