Padł rekord nastolatków aktywnych społecznie

Aplikacja łącząca graczy komputerowych, kampania społeczna o przeciwdziałaniu myślom samobójczym młodzieży czy aukcja sztuki dla zwierząt w schronisku. To tylko część projektów społecznych, które w tym roku szkolnym, w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, zrealizowało rekordowo prawie 6,5 tys. młodych osób z całej Polski. Swoimi działaniami dotarli do blisko 9 milionów osób. Znamy już wyniki najlepszych zespołów i szkół, które działały dla otoczenia i rozwijały kompetencje miękkie.

Od września do kwietnia tysiące młodych ludzi zebrało zespół rówieśników, wybrało problem społeczny, na który chcieli odpowiedzieć, a następnie działało w grupie, żeby go rozwiązać. Przechodzili przez różne etapy projektu, od planowania, przez stres i nieporozumienia, po pozyskanie wsparcia od ludzi, zebranie funduszy na akcje charytatywne czy zorganizowanie wydarzenia dla społeczności. W końcu, podczas Wielkiego Finału projektów społecznych, Zwolnieni z Teorii ogłosili Złote Wilki, czyli nagrody za najbardziej efektywne projekty w tej edycji. Jak co roku, to święto młodzieżowej aktywności społecznej przyciągnęło uwagę tysięcy ludzi zainteresowanych edukacją praktyczną, działaniem społecznym i nowym pokoleniem na rynku pracy. Jak mówią organizatorzy, to właśnie te trzy aspekty są dla nich kluczowe. Dzięki projektom realizowanym w Zwolnionych z Teorii, jak na dłoni widać, czym interesują się młodzi ludzie w Polsce.

Jakie tematy w tym roku wybrała młodzież? Najczęściej takie, które ich dotykają bezpośrednio lub z którymi mieli styczność i wywarły na nich wpływ. Między innymi hejt podczas grania w gry komputerowe. W Polsce w gry komputerowe gra ponad 20 mln osób (według raportu The Game Industry of Poland 2021), jednak wiele z nich doświadcza wyzwisk i przekleństw podczas gry z innymi graczami. W odpowiedzi na to zjawisko młodzież stworzyła specjalną aplikację Swipest, która pozwala dobrać osoby do gry bez mowy nienawiści i wyzwisk. To nowa aplikacja stworzona przez nastolatków dla społeczności graczy, która ma dbać o ich dobrostan.

Wiele projektów dotyczy zdrowia psychicznego młodzieży. Jeden z zespołów wykazał się szczególną inicjatywą. Nastoletni kierownik projektu, Kacper wspomina, że kiedy szedł po ulicach Warszawy zobaczył graffiti “żyjesz czy egzystujesz?”. Ta myśl w nim kiełkowała i nie dawała spokoju. Wspólnie z kilkoma osobami postanowili odpowiedzieć na to pytanie, zwłaszcza że dane były alarmujące: według danych UNICEF z 2021 r. co 11 minut na świecie jeden nastolatek odbiera sobie życie. Sprawdzili, jak wygląda sytuacja w Polsce i z ich własnego badania wyniknęło, że ponad 45 proc. młodych osób miało myśli samobójcze (badanie 2023 r. na próbie 723 osób). W związku z tym zrobili kampanię społeczną “Miło Cię widzieć”, dzięki której powstał poradnik dla dorosłych, seria billboardów w kilku miastach Polski, alarmująca o sytuacji dzieci i młodzieży oraz cykl działań edukacyjnych na blogu, w social mediach i formie podcastów.  

Złota triada: dom, szkoła, praca

Młodzież realizuje te projekty w ramach zajęć szkolnych lub w czasie wolnym. Najbardziej aktywne szkoły umożliwiają im takie działania w ramach lekcji, dzięki czemu młodzież uczy się praktycznych umiejętności społecznych, takich jak organizacja czasu, angażowanie ludzi i współpraca z nimi. Podczas Wielkiego Finału ogłoszono również Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii. Na pierwszych trzech miejscach są szkoły z województwa śląskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego. — Szkoła to jedno z najważniejszych miejsc i etapów życia młodego człowieka, dlatego co roku wyróżniamy te, które działają na rzecz kształtowania nie tylko w zakresie teorii, ale przede wszystkim doświadczenia. Absolwenci tych szkół są nie tylko dobrze przygotowani do dalszej edukacji, ale też mają w sobie moc sprawczą i są gotowi stawić czoła wyzwaniom, które ich czekają — mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii, organizatora rankingu.

Nowe pokolenie puka do drzwi pracodawcy

Jak wynika z badania “Młodzi Polacy na rynku pracy” z maja 2022 r. młodzi ludzie twierdzą, że sukces zawodowy oznacza pracę z pasją (dla 25 proc. badanych) oraz poczucie sensu pracy (prawie 16 proc. badanych). Młodzi wysoko cenią swój dobrostan, zwłaszcza psychiczny i społeczny. Ponad połowa z nich woli work-life balance od wysokich zarobków, wynika z tych samych badań przeprowadzonych przez PwC. Paula Bruszewska komentuje, że najlepszą formą sprawdzenia, w czym młoda osoba jest dobra, jest zrobienie tego w praktyce np. poprzez aktywność społeczną — Działając dla otoczenia, de facto pomagają też sobie w zdecydowaniu się na kolejne kroki zawodowe czy życiowe. To właśnie w czasie szkoły kształtują się preferencje, zainteresowania i uwidaczniają mocne strony. Taka aktywność społeczna może być szansą na sprawdzenie siebie w działaniu, aby potem móc podjąć właściwą i zgodną ze sobą decyzję o swojej dalszej przyszłości — dodaje Bruszewska.

Jak na takie działanie społeczne młodzieży reagują pracodawcy? Cenią sobie aktywność i zaangażowanie w działaniu. Potwierdza to Allegro, które w olimpiadzie wspiera młodzież programem mentoringowym. — To, co dla nas jako pracodawcy jest ważne to fakt, że młodym ludziom chce się działać i rozwiązywać problemy społeczne pojawiające się w ich otoczeniu — mówi Marta Mikliszańska, Head of Group Public Affairs & ESG Allegro. — Te kompetencje są dla nas ważne także podczas rozmów rekrutacyjnych. To dla nas zawsze ogromny plus, kiedy młoda osoba ma wrażliwość i praktyczne doświadczenie w realizacji projektu społecznego — dodaje Marta Mikliszańska.

Więcej informacji na www.zwolnienizteorii.pl, a relacja z finału znajduje się  na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie YouTube. Fundację Zwolnieni z Teorii wspierają m.in. Allegro, ING Bank Śląski, Grupa Pracuj i Google.org.

Złote Wilki 2023 (wg kategorii):

edukacja            

Mapa Wiedzy 2.0 (Wrocław) — pomoc uczniom szkół średnich w nauce do matury oraz w wykorzystaniu swojego potencjału poprzez stworzenie autorskiej platformy mapawiedzy.com, która zbiera wydarzenia dot. edukacji z całej Polski, aplikacji mobilnej i profili na social mediach

oEnergii (Konin) — akcja edukacyjna mająca na celu dzielenie się wiedzą o energetyce, ekologii i oszczędzaniu energii poprzez warsztaty dla młodych, media społecznościowe, wykłady i debata w szkole

ekologia i natura            

re-foodable (Bielsko-Biała) — akcja edukacyjna, na czym polega marnowanie jedzenia i jak mu przeciwdziałać prowadzona w języku polskim, angielskim i ukraińskim

Strażnicy Ekologii (Olsztyn) — gra planszowa/interaktywna ułatwiająca zrozumienie, na czym polega ekologia i zielona energia

kultura

BezGańby (Rybnik) — promowanie śląskiej tożsamości i języka z humorem, którego celem było szerzenie śląskiej gadki wśród młodych ludzi na Śląsku i hanysom w całej Polsce

Powrót do Korzeni (Warszawa) — akcja polegająca na zbliżeniu się do kultury wiejskiej i odkrycia jej sekretów poprzez wspólne gotowanie tradycyjnych potraw na wsi oraz prelekcje w szkołach

projekt technologiczny               

Swipest (Zgierz) — aplikacja społeczna dla graczy, którzy chcą unikać mowy nienawiści podczas gier zespołowych online

Świadomie Wybieram (Poznań) — swiadomiewybieram.pl to internetowa dopasowywarka uczniów do szkół, biorąca pod uwagę 3 czynniki: atmosfera w szkola, przyjemność z nauki i wyniki z matur. Skorzystało już z niej ponad 100 tys. osób

przestrzeń miejska       

SzachMat (Włocławek) — zachęcanie do gier planszowych zamiast spędzania czasu przed urządzeniami elektronicznymi

reklama społeczna        

Be Smile (Żory) — edukują o depresji, aspołeczności i fobii społecznej poprzez zajęcia psychologiczne, ulotki na mieście i media społecznościowe

Młodzi głosem przyszłości (Lublin) — zorganizowali ok 80 nagrań na social media pokazujące, dlaczego młodzi ludzie powinni chodzić na wybory, lekcje obywatelskie dla młodzieży oraz instalację w mieście pokazującą dwie wizje Polski

społeczeństwo obywatelskie  

Uczniowski budżet obywatelski 2 (Gdynia) — angażowanie młodzieży z różnych szkół w działania społeczne m.in. pisania wniosków do budżetów obywatelskich, zbiórka grosza

Stop Starości Bez Radości (Wrocław) — przybliżanie tematu samotności wśród seniorów poprzez wydarzenia z nimi

społeczność lokalna     

wolONtario (Wrocław) — mobilna wyszukiwarka wolontariatu łączy organizacje z chętnymi do działania

Walentynki wrocławskich liceów 2023 (Wrocław) — łączenie uczniów z różnych liceów, aby celebrować relacje międzyludzkie

wydarzenie publiczne 

Wspólny język (Poznań) — warsztaty międzypokoleniowe dla młodzieży i seniorów w Domach Pomocy Społecznej

ER English! (Głogów) — wolontariat języka angielskiego poprzez zabawę i wolontariat dla dzieci i młodzieży

Młoda Polityka (Koszalin) —- angażowanie młodych dorosłych do brania udziału w wyborach poprzez organizowanie wybory na postaci z bajek oraz inne zabawy

zbiórka charytatywna  

PRZYnitka — akcja społecznego szycia pluszowych misi oraz szarpaków dla psów. Pieniądze zebrane z pluszowych misi przekazano na rzecz fundacji Save the Children

PsieNosi (Starogard Gdański) — zorganizowanie koszykarskiego meczu charytatywnego między ARKA Gdynia i Astoria Bydgoszcz pozwoliło zebrać pieniądze łącznie na 400 kg karmy dla zwierząt w schroniskach

Pet Portrait (Warszawa) — aukcja sztuki dla zwierząt

zdrowie i sport

Miło Cię widzieć (Tarnobrzeg) — kampania społeczna do nastolatków i dorosłych dotycząca myśli samobójczych wśród młodych

O kosmetykach w Polsce

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Dbanie o urodę to ważny aspekt życia codziennego. Zwykło się uważać, że szczególnie zainteresowane są nim kobiety, ale mniejszościowa dotychczas grupa męska dynamicznie rośnie, bo mężczyźni też lubią o siebie dbać. Atrakcyjny wygląd sprzyja dobremu samopoczuciu, a także przykuwa uwagę otoczenia. Z zalet zabiegów pielęgnacyjnych zdaje sobie sprawę coraz więcej ludzi, a rosnący dobrobyt społeczeństwa pozwala na korzystanie z usług profesjonalnych salonów w coraz większym stopniu.

Za te „urodowe cuda” odpowiadają utalentowane kosmetyczki. Jest to zawód oferujący obiecujące perspektywy na przyszłość i możliwość ciągłego rozwoju.

Praca na etacie w salonie kosmetycznym to pensja od 1700 zł do 2700 zł netto. Podane widełki są przeciętne, co oznacza, że skrajne przypadki mogą zarabiać mniej lub więcej, niż pokazuje to podany przedział. Różnice w zarobkach wynikają z lokalizacji danego salonu. Większe miasta oferują wyższe pensje w stosunku do mniejszych miejscowości, gdzie zainteresowanie usługami jest mniejsze. Do tego dochodzą nabyte kompetencje oraz ich potwierdzenia – zyskasz na wartości, jeśli specjalizujesz się w kilku zabiegach, a dodatkowo posiadasz dyplomy i certyfikaty zdobyte na szkoleniach i kursach. Jeśli jednak Twoje zaangażowanie w pracę zaowocuje własną działalnością, to możesz liczyć na zyski rzędu 3500 zł – 5000 zł. Zarobki kosmetyczki pracującej na własną rękę uzależnione są od oferowanych cen usług, popularności wśród klientów, posiadanych umiejętności oraz ponoszonych w związku z działalnością kosztów.

Nano beauty
W ostatnich latach w świat kosmetyków wkroczyła nanotechnologia oferująca nowe aktywne składniki, których jeden z wymiarów nie przekracza 100 nm. Nanocząsteczki i nanomateriały znalazły zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, w tym również w przemyśle kosmetycznym. Według producentów nanokosmetyków, zastosowanie tych cząstek zwiększa skuteczność działania kosmetyków i ich biodostępność – biotechnolodzy twierdzą, że obecnie najlepszą formą transportu substancji aktywnych są nanostruktury nośnikowe. Mimo, iż problemy związane z bezpieczeństwem i zdrowiem człowieka w przypadku kontaktu z nano-produktami są do końca nierozeznane i opisane, nanotechnologia na dobre wkroczyła do branży beauty.

Systemy nośnikowe stosowane w preparatach kosmetycznych stanowią magazyn substancji czynnych, ponadto chronią je przed działaniem czynników zewnętrznych i ułatwiają ich uwalnianie w miejscu docelowym. Najpopularniejsze systemy nośnikowe w preparatach kosmetycznych to nanosfery i nanokapsuły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *